• «Είναι δύσκολο να σου πούμε αντίο»

  • Ο σταρ των 135 εκατοστών… και του 1,5 εκατ. δολαρίων

  • Η Εφορία δέσμευσε το λογαριασμό του Σφακιανάκη

  • «Στην υγειά μας» και του χρόνου στον Alpha

  • Δηλώστε συμμετοχή στα καλλιστεία Μακεδονίας – Θράκης 2014

  • «Έχω φανταστεί πώς θα είναι ο γάμος μου»

  • Ο σκηνοθέτης των «X-Men» κατηγορείται για το βιασμό ενός αγοριού

  • Η SerenaWilliams με μπικίνι στην παραλία

  • Φόρο τιμής στον Μάρκες απέτισε ο Πούτιν

  • Τζέιν Μάνσφιλντ, το αντίπαλο δέος της Μέριλιν

  • Οι ηθοποιοί που αρνούνται λυσσαλέα να ξανασυνεργαστούν!

  • Ο Πετρολούκας Χαλκιάς στο Half Note

Μοναχικά Παιδιά

Η μοναχικότητα των παιδιών σήμερα φαίνεται να είναι ένα φαινόμενο της εποχής μας. 

Αυτό, λοιπόν, μας οδηγεί στο να αναζητήσουμε τις αιτίες που τη δημιουργούν αλλά και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τη θεραπεύσουμε και κυρίως να επικεντρωθούμε στην πρόληψη έτσι ώστε να μην αφήσουμε να δημιουργηθούν οι συνθήκες εκείνες που οδηγούν τα παιδιά μας να μεγαλώνουν στη μοναξιά και την απομόνωση, δημιουργώντας τον δικό τους «εικονικό» κόσμο.

Η ανάπτυξη του παιδιού διανύει μια σειρά από στάδια, η ομαλή διέλευση από τα οποία οδηγεί σε υγιείς προσωπικότητες. Σε περίπτωση όμως που τα παιδιά δεν τα καταφέρουν αποτελεσματικά, τότε ενδέχεται να αντιμετωπίσουν ψυχοκοινωνικά προβλήματα. Οι αλλαγές που συντελούνται στη δομή και τη λειτουργία της οικογένειας και στην καθημερινότητα επηρεάζουν την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων. Η ζωή στα αστικά κέντρα αποστερεί από τα παιδιά τη δυνατότητα του κινητικού παιχνιδιού στην πλατεία, στο πάρκο, στην αυλή του σχολείου. Οι γονείς επιφορτίζονται με το ρόλο του συνοδού των παιδιών στις διάφορες οργανωμένες δραστηριότητες (ποδόσφαιρο, κολυμβητήριο κ.λπ), με αυστηρό πρόγραμμα και με σημαντικό οικονομικό κόστος στο οικογενειακό ισοζύγιο.

Τη σημερινή εποχή και οι δύο γονείς εργάζονται πολλές ώρες, με αποτέλεσμα να απουσιάζουν αρκετά από το σπίτι, αλλά και όταν επιστρέφουν σε αυτό να είναι αρκετά κουρασμένοι ώστε να περάσουν δημιουργικό χρόνο με τα παιδιά τους. Τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα στις διαζευγμένες οικογένειες (το ποσοστό των οποίων αυξάνεται διαρκώς) όπου συνήθως μία εργαζόμενη μητέρα προσπαθεί να βρει χρόνο να αφιερώσει και στο παιδί της αλλά και να ανταποκριθεί στις υπόλοιπες υποχρεώσεις, το βάρος των οποίων φέρει ολοκληρωτικά μόνη της . Η κατάσταση είναι σαφώς δυσκολότερη στην περίπτωση που το παιδί δεν έχει αδέρφια, συνεπώς συναναστρέφεται σχεδόν αποκλειστικά με ενήλικες. Όλες αυτές οι κοινωνικές αλλαγές επηρεάζουν σημαντικά ένα από τα κυριότερα χαρακτηριστικά της παιδικής ηλικίας, το οποίο έχει  αδιαμφισβήτητη αξία για τη φυσιολογική ανάπτυξη και την επιβίωση, το παιχνίδι.

 

Κατά την Μοντεσόρι, το παιχνίδι είναι ένα μέσο πειραματισμού, επίλυσης προβλημάτων και δημιουργίας. Τα παιδιά απολαμβάνουν το παιχνίδι, επειδή τους παρέχει μια αίσθηση αυτάρκειας η οποία τονώνει την αυτοπεποίθηση τους.  Συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη των παιδιών και αποτελεί ένδειξη ψυχικής υγείας. Το παιδί μέσα από αυτή την δραστηριότητα δημιουργεί και μαθαίνει, αναπτύσσει τη σκέψη του, οξύνει την κρίση του, αναπτύσσει τη γλώσσα, ζει σ` ένα κόσμο φανταστικό όπου μπορεί να επιβληθεί, αναπτύσσει διαπροσωπικές σχέσεις, εκφράζει συναισθήματα και φυσικά αισθάνεται ευχαρίστηση.

Το παιχνίδι αρχίζει αυθόρμητα από τη βρεφική ηλικία αλλά η ανάπτυξή του εξαρτάται από την ενθάρρυνση και την παρουσία των μεγάλων. Τα προσφερόμενα παιχνίδια πρέπει να είναι ανάλογα του σταδίου εξέλιξής του, ο προσφερόμενος χώρος κατάλληλος και ο χρόνος αρκετός ώστε να μην δημιουργείται θυμός από την πρόωρη διακοπή, αλλά και όχι πάρα πολύς για να βαρεθεί και να αισθανθεί παραμέληση.

Τη σημερινή εποχή παρατηρούμε πως τα παιδιά ασχολούνται πολλές ώρες και σχεδόν αποκλειστικά με την τηλεόραση και τον υπολογιστή. Αυτά μοιάζει να έχουν αντικαταστήσει το δημιουργικό – κινητικό παιχνίδι, τη συναναστροφή με άλλους συνομηλίκους, την επικοινωνία, την αλληλεπίδραση ακόμα και την εκτόνωση που προσφέρει το παιχνίδι. Βλέπουμε, λοιπόν, η τηλεόραση και ο υπολογιστής να λειτουργούν ως υποκατάστατο, καθώς τα παιδιά σήμερα ζουν σε ένα περιβάλλον αποστερημένο, όπου τις περισσότερες ώρες είναι μόνα τους ή συνυπάρχουν στο σπίτι με ένα γονιό, που για διάφορους λόγους δεν ασχολείται μαζί τους, αλλά απλά τα επιτηρεί από απόσταση.

Αυτό που παρατηρούμε έντονα σήμερα είναι πως οι κοινές δραστηριότητες γονέα – παιδιού αντικαθίστανται από μια σειρά παιχνιδιών στον υπολογιστή και ταινιών στο DVD. Ακόμα και η επιβράβευση ή η στέρηση δικαιωμάτων γίνεται διαμέσου αυτών των συσκευών. Οι συσκευές αυτές φαίνεται να είναι ανοιχτές όλη την ημέρα, να δεσπόζουν σε όλους τους χώρους, να αντικαθιστούν το παιχνίδι, τη συναναστροφή, το διάλογο.

Μέσα από τα μέσα ενημέρωσης και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια τα παιδιά εκτίθενται όλο και περισσότερο στη βία. Μελέτες δείχνουν ότι με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται η επιθετικότητα στις αλληλεπιδράσεις με ξένους, συμμαθητές, φίλους, αλλά ακόμα και μέσα στο σπίτι με τους γονείς και τα αδέρφια. Η επίδραση είναι σαφώς πιο σοβαρή σε παιδιά προσχολικής ηλικίας και εκδηλώνεται συχνά με τραυματικά συμπτώματα, όπως εφιάλτες, έντονο άγχος και φόβο, απομόνωση από τους συνομηλίκους, αρνητική στάση προς το σχολείο και πολλές φορές ακόμα και με διακοπή φοίτησης. Στους εφήβους μπορεί να συμβάλει στην εκδήλωση ριψοκίνδυνων συμπεριφορών ενώ οι μακροχρόνιες επιπτώσεις στη συμπεριφορά είναι δύσκολο να προβλεφθούν.

Τα παιδιά στις πόλεις μεγαλώνουν σε έναν μοναχικό και πολλές φορές «πλασματικό» κόσμο, δεν έχουν επαφή με τη φύση, με τα ζώα, φοβούνται να εμπιστευθούν άλλους ανθρώπους, εκδηλώνουν πληθώρα φόβων και αγχωδών εκδηλώσεων και κατ` επέκταση έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Ο ρόλος των ενηλίκων, των γονέων και των επαγγελματιών υγείας, του σχολείου και της πολιτείας, είναι καθοριστικός στην πρόληψη των αρνητικών επιπτώσεων και της αλλοίωσης των αξιών. Γονείς, εκπαιδευτικοί και ειδικοί ψυχικής υγείας αναλαμβάνοντας την ευθύνη που αντιστοιχεί στον καθένα, και αναλογιζόμενοι τα δικά μας παιδικά χρόνια, ας προσπαθήσουμε να προσφέρουμε στα παιδιά μας τις κατάλληλες εκείνες συνθήκες ώστε να ζήσουν την παιδική τους ηλικία ανέμελα, ξέγνοιαστα και αθώα, όπως δηλαδή ταιριάζει στα παιδιά να είναι.

Ιατρού Σωτηρία

Ψυχολόγος-Οικογενειακή Σύμβουλος .

Ειδική αγωγή-Μαθησιακές δυσκολίες.

Δαιδάλου 11-Λιβαδεια 

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

 

Comments

Banner
Banner

Greek Afrikaans Arabic Armenian Azerbaijani Basque Belarusian Bulgarian Catalan Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Filipino Finnish French Galician Georgian German Haitian Creole Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Irish Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Malay Maltese Norwegian Persian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Swahili Swedish Thai Turkish Ukrainian Urdu Vietnamese Welsh Yiddish

Share it !!

 

Zodiac